sunnuntai 28. maaliskuuta 2021

Liikunnan iloa joogasta

 Uusien liikuntamuotojen kokeileminen ja itselle sopivan lajin löytäminen on tärkeää, jotta liikunnan harrastaminen pysyy mielekkäänä ja palkitsevana. Kirjoittelin aiheesta jo postauksessa Motivaatiota liikkumiseen, ja nyt haluaisin esitellä yhden oman melko tuoreen liikuntaharrastukseni, joogan!

Olen käynyt vain muutamilla ohjatuilla joogatunneilla elämäni aikana, enkä tuolloin ihan vakuuttunut siitä, että laji olisi minua varten. Olen aina kokenut olevani ihan superkankea, esimerkiksi koulun kuntotesteissä eteentaivutus oli aina heikko kohtani ja muistan peitelleeni sen vuoksi häpeillen tuloslappuani minua liikunnallisemmilta kavereiltani. Siispä olenkin aina ajatellut, etten ole tarpeeksi notkea harrastamaan joogaa. Vaikka sinällään tämä on ihan typerää, koska juuri joogan avulla sitä notkeutta voisi kehittää, ja notkeutta vaativien lajien välttelyhän vain pahentaa tilannetta! Tämä argumentti ei silti vie pois sitä kömpelyyden ja kankeuden tunnetta, mikä minulla on ollut aiemmilla joogatunneilla, kun olen ollut aloittelijana kokeneempien joogaajien joukossa ja yrittänyt peitellä tuskaani, kun koko kroppa tärisee itselleni uusissa ja oudoissa asennoissa.

Nyt olen kuitenkin kokeillut joogaa kotioloissa. Aluksi tein ihan vaan venyttelyä Instagramista bongaamieni vinkkien avulla ja päädyin lopulta LivinLeggingsin Youtube-kanavalle, jossa on paljon ohjattuja joogavideoita (englanniksi puhuttuja, mutta mielestäni selkeitä ja helposti seurattavia). Liv pitää myös maksullisia online-tunteja, mutta itse olen kokeillut vasta noita ilmaiseksi löytyviä videoita. Olen tehnyt näin alkuun "21 Day Yoga" -haastetta, ja pari muutakin kokeilemaani opastusvideota ovat olleet tosi hyviä. Tykkään Livin selkeästä ja lempeästä ohjaustyylistä, ja liikkeissä on välillä variaatiota sen mukaan, kuinka notkea tai kokenut on. Itselleni kotitreeni sopii erinomaisesti, kun ei tarvitse huolehtia siitä, miltä näyttää liikkeitä tehdessään, tai onko paljon muita kankeampi. Ja kuitenkin opastuksen avulla tulee kokeiltua ja opittua myös uusia liikkeitä ja tehtyä ehkä vähän pidempi treeni kuin mitä tekisi yksinään.

Aiemmilla joogatunneillani minulla oli myös vaikeuksia oikeanlaisen hengitystekniikan tajuamisessa. Kun ei ollut tottunut seuraamaan omaa hengitystään (ja kun teki omalle tasolleen ehkä turhan vaikeita liikkeitä), hengittäminen tuntui todella pakotetulta ja jäi usein aika pinnalliseksi. Kuitenkin uskoisin meditaation ja sen myötä tietoisen hengittämisen harjoittelun auttaneen joogassakin! Ja nyt on vähitellen alkanut tajuta, että hengitysrytmissä on yleensä jokin pointtikin. Esimerkiksi sisäänhengityksen aikana ylävartaloon on helpompi saada lisää pituutta ja ryhtiä, kun taas uloshengityksen aikana on helpompi rentouttaa kehoa ja päästä liikkeissä alaspäin. Yleensä kun pinnistelee jonkin vaikean liikkeen parissa, saattaa huomaamattaan jopa pidättää hengitystään, mutta tietenkin keho tarvitsee liikesuorituksen aikanakin happea. Hengittämällä rauhallisesti saa lisäksi rentoutettua mieltään ja kehoaan, joten venytykset saa ehkä myös vietyä vähän pidemmälle.

Joogassa yhdistyvät mukavasti liikunta ja rentoutuminen, ja se on ollut kiva tapa käynnistää päivä. En ole ennen edes pitänyt joogaa varsinaisena liikuntana. Eikä joogassa välttämättä tulekaan hiki, vaikka yleensä treenin aikana syke nouseekin ja lihakset ovat välillä koetuksella. Toisaalta se on ollut tosi kätevääkin, ettei tarvitse käydä suihkussa aina treenin jälkeen, ja niinpä joogaa on oikeasti tullut tehtyä päivittäin! Ja toisin kuin erilaisissa kokeilemissani lihaskuntohaasteissa, tätä aion jatkaa mielelläni ensi kuussakin. Vaikkei jooga ole kunnon kohottamisen osalta tietenkään yhtä tehokasta kuin vaikka lenkkeily, niin lihaskuntoa, notkeutta ja tasapainoa se silti kehittää!

Jooga on siitäkin kiva laji, että sitä voi harrastaa käytännössä missä vaan, ja yleensä ainut siihen tarvittava väline on joogamatto. Itse olen kuitenkin pärjännyt toistaiseksi ilman sitäkin, sillä olen käyttänyt vanhaa taiteltavaa jumppamattoani, joka on tavallista joogamattoa pienempi. Joissain liikkeissä pitää siksi vähän improvisoida ja pidän maton lähellä myös huopaa ja pientä tyynyä, jos matosta loppuu mitat kesken ja tarvitsen vähän lisää pehmikettä. :D On minulla joogamatto kuitenkin jo ostoslistalla - ehkä tällaisen hankinnan raaskii nyt tehdä, kun olen kuitenkin kuukauden päivät tästä jaksanut innostua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti