maanantai 18. heinäkuuta 2022

Oma varallisuuteni 7/2022

 Olen pyrkinyt puolen vuoden välein avaamaan blogissani, miten varallisuuteni on kehittynyt ja miten se tällä hetkellä jakautuu. Tarkoitus oli tehdä tämä jo kuun alussa ja numerot onkin otettu 4.7. varallisuustilanteesta, vaikka postauksen tekeminen vähän venähtikin. Tässä joka tapauksessa nyt päivitetty varallisuuskuvaaja!

Varallisuuden jakautuminen:
Käteinen: 134 €
Käyttötili: 451 €
ASP-tili: 51 787 €
Nordnet-salkku: 33 647 €
Bank Norwegian: 29 640 €
Yht. 115 659 € (tilanne 1/2022: 125 807 € ja 7/2021: 124 031 €)

Kuten kuvaajasta näkee, nyt tuli se pudotus jota olin oikeastaan jo kaksi vuotta odottanut. Olen siis ollut 2020 keväästä lähtien poissa työelämästä ja opiskellut täysin ilman palkkatuloja, mutta varallisuuskäyrässäni tämä on alkanut näkymään ihme kyllä vasta vuoden 2022 aikana. Mutta siis kyllähän tuo kymppitonnin pudotus puolessa vuodessa silti vähän kirpaisee! Menoissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia, vaikka alkuvuoteen osui mm. uuden puhelimen hankinta. Menoni olivat tammi-kesäkuun aikana keskimäärin 792 € / kk, kun ne vuonna 2021 olivat keskimäärin 760 € / kk. Nyt ei ole vaan tullut mitään yllärituloja kompensoimaan näitä suht tasaisia menojani, toisin kuin viime vuonna.

Osa varallisuuden pudotuksesta johtuu arvatenkin myös siitä, että pörssit ovat olleet vuoden 2022 alkupuoliskolla hyvin laskusuuntaiset ja oman Nordnet-salkkuni arvo on laskenut alkuvuodesta 14 % mikä tarkoittaa minulla noin viiden tonnin pudotusta - auts! Silti muistuttelen itseäni, että salkkuni on yhä 6 240 € plussan puolella siitä, mitä olen sinne "omaa rahaa" sijoittanut. Alimmillaan salkkuni arvo on käynyt 8.3., jolloin alkuvuoteen verrattuna oli tullut pudotusta -17,65 %. Toivotaan, että nuo jäävätkin vuoden pohjiksi, vaikka ei tilanne nyt edelleenkään varsinaisesti lupaavalta näytä... Mutta kuten olen täällä blogissa aiemminkin todennut, omista sijoituksista murehtiminen tuntuu nyt aika pieneltä asialta koko maailman mittakaavassa. (Vaikka saahan se silti ketuttaa!)

Ja vaikka vuoden alkupuoliskon lukemat ovat vähän ikävää katseltavaa, olen ihan luottavainen siihen, että puolen vuoden päästä suunta on taas jo toinen. Olen todennäköisesti syksyn aikana muuttamassa takaisin vanhoille hoodeille ja siirtymässä samalla opiskelijaelämästä ja kotirouvan elämästä takaisin työelämään. Luulisin, että edessä on vielä yksi väliaikainen vuokrakämppä ja ensi vuonna voikin sitten alkaa rauhassa etsiä ensiasuntoa! (Hah, ikään kuin tässä olisi siis yhtään mitään rauhallista. :D Mutta lähinnä ettei olisi niin tiukkaa deadlinea asunnon löytämisen suhteen eikä tarvitse yrittää tehdä asuntokauppoja pitkän välimatkan päästä...) Eli toiveikkaana olen kipuamassa tämän varallisuusnotkahduksen jälkeen taas ylös!!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti